'Het ritmisch golvend en naturel Nederlands garandeert een intense leeservaring. Dit twintigste deel in de prestigieuze reeks “Filosofie & retorica” vult niet alleen een enorme lacune aan in de vertaling van Oud-Griekse literatuur, het stimuleert ook het actuele denken over opleiding en vorming, staatszin en burgerlijke verantwoordelijkheid.'
Patrick Lateur in Kunsttijdschrift Vlaanderen
'A new translation of the always underestimated Greek philosopher and orator Isocrates, including the Panegyricus, by Jeroen Bons. Read it, if only for your Dutch.'
Diederik Burgersdijk
'Deze uitgave is een formidabele prestatie, voorbeeldig verzorgd: een monumentale toevoeging aan de prachtige reeks Filosofie & retorica.'
Casper de Jonge in Hermeneus
Vertaald, ingeleid en toegelicht door Jeroen Bons, graecus en retoricus te velde. Hij is redacteur van de serie Filosofie & Retorica. Jeroen Bons is tevens de vertaler en bezorger van de Redevoeringen van Lysias, deel 1 in de serie, en medeverantwoordelijk voor de uitgaven van Gorgias en Longinus, alsmede voor de Retorica van Aristoteles.
Als bekendste onbekende redenaar leidt ISOCRATES VAN ATHENE (436 vC-338 vC) bijkans een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de ‘leermeester van alle redenaars’ te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. ISOCRATES is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates’ ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates’ school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In MONUMENT VAN MIJN DENKEN geeft Jeroen Bons – voor het eerst in het Nederlands – een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen – AREOPAGITICUS, PANEGYRICUS, PANATHENAICUS – zijn filosofische redevoeringen – TEGEN DE SOFISTEN, HELENA, APOLOGIE VAN ISOCRATES – en zijn pedagogische brieven – AAN DEMONICUS en AAN POLYCRATES. Jeroen Bons’ toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat ISOCRATES’ pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef.